Scratch – Co to jest Scratch? Chcesz stworzyć własną grę / aplikację?
Scratch jest to wizualny język programowania dla dzieci i młodzieży.
Platforma jest bezpłatna i ogólnodostępna dla wszystkich. Pozwala na graficzne tworzenie gier i aplikacji, w których uczymy się od podstaw interakcji pomiędzy elementami gry, rysowania, poruszania się po planszy, odtwarzania dźwięków i wielu innych efektów.
Jest całkowicie bezpłatny i działa na różnych systemach operacyjnych, co czyni go dostępnym dla każdego ucznia.
Pozwala poznać podstawy działania programów, komunikacji z urządzeniami oraz wprowadza do świata algorytmów. Komputery same z siebie nie działają – trzeba im dokładnie powiedzieć w ich języku, jakich działań oczekujemy.
Scratch w graficzny sposób pozwala tworzyć animacje i gry, nie skupiając się na początku na składni języka, tylko na poznaniu podstaw działania i używaniu efektów wizualnych.
Prowadzone warsztaty są przeznaczone dla dzieci szkolnych z klas 3-8 .

Program zajęć – Scratch – programowanie aplikacji i gier
- Wprowadzenie i poruszanie się
- Rysujemy figury i spirale
- Gra – Rajd samochodem pod prąd
- Aplikacja – Paint
- Zabawy graficzne elementami
- Gra – Złap elementy
- Gra – Labirynt
- Gra – Tanki
- Gra – Snake
- Gra – Arkanoid
- Platformówka
- Gra – Tower defence
- Gra – Tower defence cd
- Podsumowanie i co dalej
Szczegóły do lekcji
- Wprowadzenie i poruszanie się
Na lekcji poznamy metody poruszania się po planszy, zmiany kierunków, odwracania postaci oraz poznajemy pętle.
- Rysujemy figury i spirale
Na lekcji uczymy się używać pętli, rysowania pisakiem, ukrywania elementów, instrukcji warunkowych i tworzymy pierwsze bloki
- Gra – Rajd samochodem pod prąd
Tworzymy pierwszą animowaną grę, poznajemy mechanizm klonowania elementów gry i używania pętli
- Aplikacja – Paint
Na lekcji uczymy się komunikacji pomiędzy duszkami, posługiwać się zmiennymi oraz wprowadzamy warunki logiczne.
- Zabawy graficzne elementami
Poznajemy różne możliwości wyglądu elementów
- Gra – Złap elementy
Tworzymy grę, w której korzystamy z już poznanych mechanizmów komunikatów, zmiennych oraz klonowania elementów.
- Gra – Labirynt
Utrwalamy poznane instrukcje i wymyślamy przeszkody
- Gra – Tanki
Korzystamy z wcześniej poznanych zależności oraz klonowania
- Gra – Snake
Na lekcji uczymy się posługiwać listą na przykładzie znanej gry “Snake”
- Gra – Arkanoid
Po utworzeniu podstawowej gry rozszerzamy ją o wymyślone przeszkody
- Platformówka
Uczymy się programować opadanie postaci oraz przechodzić różne poziomy i przeszkody do pokonania
- Gra – Tower defence
Programujemy podstawową wersję znanej gry.
- Gra – Tower defence cd
Dodajemy wyższe poziomy i utrudniania do gry
- Podsumowanie i co dalej
Mamy do wykonania różne zadania korzystając z poznanych metod i zasad.