Aktualnie trwają zapisy - wiosna/zima 2023/24! Zapisz się

Scratch

Scratch – Co to jest Scratch? Chcesz stworzyć własną grę / aplikację?


Scratch jest to wizualny język programowania dla dzieci i młodzieży.
Platforma jest bezpłatna i ogólnodostępna dla wszystkich. Pozwala na graficzne tworzenie gier i aplikacji, w których uczymy się od podstaw interakcji pomiędzy elementami gry, rysowania, poruszania się po planszy, odtwarzania dźwięków i wielu innych efektów.

Jest całkowicie bezpłatny i działa na różnych systemach operacyjnych, co czyni go dostępnym dla każdego ucznia.

Pozwala poznać podstawy działania programów, komunikacji z urządzeniami oraz wprowadza do świata algorytmów. Komputery same z siebie nie działają – trzeba im dokładnie powiedzieć w ich języku, jakich działań oczekujemy.

Scratch w graficzny sposób pozwala tworzyć animacje i gry, nie skupiając się na początku na składni języka, tylko na poznaniu podstaw działania i używaniu efektów wizualnych.

Prowadzone warsztaty są przeznaczone dla dzieci szkolnych z klas 3-8 .

 

 

Program zajęć – Scratch – programowanie aplikacji i gier

  1. Wprowadzenie i poruszanie się
  2. Rysujemy figury i spirale
  3. Gra – Rajd samochodem pod prąd
  4. Aplikacja – Paint
  5. Zabawy graficzne elementami
  6. Gra – Złap elementy
  7. Gra – Labirynt
  8. Gra – Tanki
  9. Gra – Snake
  10. Gra – Arkanoid
  11. Platformówka
  12. Gra – Tower defence
  13. Gra – Tower defence cd
  14. Podsumowanie i co dalej

Szczegóły do lekcji

  1. Wprowadzenie i poruszanie się
    Na lekcji poznamy metody poruszania się po planszy, zmiany kierunków, odwracania postaci oraz poznajemy pętle.
  2. Rysujemy figury i spirale
    Na lekcji uczymy się używać pętli, rysowania pisakiem, ukrywania elementów, instrukcji warunkowych i tworzymy pierwsze bloki
  3. Gra – Rajd samochodem pod prąd
    Tworzymy pierwszą animowaną grę, poznajemy mechanizm klonowania elementów gry i używania pętli
  4. Aplikacja – Paint
    Na lekcji uczymy się komunikacji pomiędzy duszkami, posługiwać się zmiennymi oraz wprowadzamy warunki logiczne.
  5. Zabawy graficzne elementami
    Poznajemy różne możliwości wyglądu elementów
  6. Gra – Złap elementy
    Tworzymy grę, w której korzystamy z już poznanych mechanizmów komunikatów, zmiennych oraz klonowania elementów.
  7. Gra – Labirynt
    Utrwalamy poznane instrukcje i wymyślamy przeszkody
  8. Gra – Tanki
    Korzystamy z wcześniej poznanych zależności oraz klonowania
  9. Gra – Snake
    Na lekcji uczymy się posługiwać listą na przykładzie znanej gry “Snake”
  10. Gra – Arkanoid
    Po utworzeniu podstawowej gry rozszerzamy ją o wymyślone przeszkody
  11. Platformówka
    Uczymy się programować opadanie postaci oraz przechodzić różne poziomy i przeszkody do pokonania
  12. Gra – Tower defence
    Programujemy podstawową wersję znanej gry.
  13. Gra – Tower defence cd
    Dodajemy wyższe poziomy i utrudniania do gry
  14. Podsumowanie i co dalej
    Mamy do wykonania różne zadania korzystając z poznanych metod i zasad.
Zapisy